Wycieczka do Wisły, Pszczyny i Istebnej.

W dniach 21-22.08.2023r.Środowiskowy Dom Samopomocy w Lisiej Górze wrazz członkami Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych „ Czterolistna Koniczynka” udał się na wycieczkę do Wisły oraz Pszczyny. Nasze zwiedzanie rozpoczęliśmy od spaceru po urokliwej miejscowości  nazywanej  Perłą  Beskidów – Wiśle. W trakcie spaceru wzdłuż bulwarów przy rzece Wiśle oglądaliśmy miniatury zamków i rezydencji, zwiedziliśmy  park, amfiteatr im. S. Hadyny, Aleję Gwiazd Sportu, Dom Zdrojowy, gdzie znajduje się  figura Adama Małysza z czekolady. Następnie przejechaliśmy do Muzeum Koronki Koniakowskiej – Izby Pamięci Marii Gwarek gdzie poznaliśmy historię ponad 100 letniej tradycji, dzięki której Koniaków jest znany na całym świecie. Z koronki koniakowskiej tradycyjnie wykonywano serwety i obrusy okrągłe, owalne i prostokątne, które zdobiły ołtarze, stoły oraz elementy ubioru. Kolejnym punktem wycieczki było przejście do Centrum Pasterstwaw Koniakowie w którym dowiedzieliśmy się jak wygląda życie na hali a także jakie obrzędy oraz tradycje są nadal kultywowane na terenie Beskidów. Następnie zwiedziliśmy Chatę Kawuloka w Istebnej, gdzie mogliśmy wysłuchać gawędy, gry na instrumentach pasterskich oraz poznać tradycję i kulturę mieszkańców Istebnej  z drugiej połowy XIXw. W drodze na nocleg mieliśmy okazję zobaczyć Rezydencję Prezydenta RP. W drugim dniu Naszej wycieczki udaliśmy się do Pszczyny, gdzie w parku krajobrazowym spotkaliśmy się „oko w oko” z królem puszczy- żubrem w  Pokazowej Zagrodzie Żubrów.  Zagroda gości na swoim terenie również jelenie, sarny, daniele, muflony, a także kaczki krzyżówki, kazarki rdzawe, łabędzie, bernikle, gęsi łabędzionose oraz dumnie przechadzające się pawie. Zwiedzanie ułatwia ścieżka edukacyjna oraz ekspozycja prezentująca świat zwierzęcy i roślinny ziemi pszczyńskiej. Następnie spacerem dotarliśmy na Zamek w Pszczynie, który jest obecnie jednym z najcenniejszych zabytków architektury rezydencjonalnej w Polsce. Zwiedziliśmy pełne przepychu pałacowe wnętrza oraz dziedziniec i piękny park. Ostatnim przystankiem na szlaku naszej wycieczki był Skansen – Zagroda Wsi Pszczyńskiej. Wyjątkowość skansenu drzemie w zabytkowych chatach, z których większość to budynki z oryginalnych materiałów. Zebrano w nich wiele autentycznych sprzętów, są to m.in. rolnicze i rzemieślnicze narzędzia codziennego użytku,  meble oraz ciekawe eksponaty sztuki ludowej. Z wycieczki do Wisły wróciliśmy zmęczeni, ale zadowoleni i  zgodni że kiedyś tam wrócimy.

Tekst i foto: zespół terapeutyczny