Każda osoba niepełnosprawna chcąca skorzystać z oferty zajęć terapeutycznych prowadzonych w Środowiskowym Domu Samopomocy zobowiązana jest do posiadania następujących dokumentów, które należy złożyć w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej właściwym ze względu na miejsce zamieszkania:
- Wniosek osoby ubiegającej się o skierowanie do Środowiskowego Domu Samopomocy lub jej przedstawiciela ustawowego
- Pisemna zgoda osoby zainteresowanej na uczestnictwo w zajęciach,
- Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności z podaną przyczyną niepełnosprawności,
- Opinię dotyczącą stopnia sprawności osoby ubiegającej się o skierowanie do Środowiskowego Domu Samopomocy,
- Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia osoby ubiegającej się o skierowanie do ŚDS
- Aktualne badania (krew OWA, rentgen płuc, HBS), a w przypadku kierowania do ŚDS osób przewlekle psychicznie chorych – zaświadczenie/opinia psychiatry/psychologa,
- Decyzja o przyznaniu zasiłku stałego lub decyzja organu emerytalno – rentowego, oraz inne dokumenty poświadczające sytuację finansową.
- Nakaz płatniczy
- Wywiad środowiskowy przeprowadzony przez pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej. Wywiad Środowiskowy zawiera szczegółowe informacje na temat osoby ubiegającej się o pobyt w ŚDS, sytuacji rodzinnej osób wspólnie zamieszkujących, zawodowej, zdrowotnej, finansowej, itd.
Osoba zainteresowana winna się udać do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w celu zgłoszenia chęci uczestnictwa w terapii zajęciowej. Tam otrzyma komplet dokumentów, które powinny zostać uzupełnione jak też pracownik socjalny przeprowadzi z potencjalnym uczestnikiem wywiad środowiskowy..
Decyzją Kierownika GOPS wraz z wymaganą dokumentacją osoba niepełnosprawna zostaje skierowana do uczestnictwa w terapii prowadzonej w ŚDS.