Wycieczka na Dolny Śląsk Środowiskowego Domu Samopomocy w Lisiej Górze.

W dniach 19-20 sierpnia nasz Środowiskowy Dom Samopomocy wraz z członkami Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych „Czterolistna Koniczynka” udał się na zwiedzanie Dolnego Śląska. Celem naszej wycieczki był Zamek Książ, Zamek Czocha, Kolorowe Jeziora oraz Opactwo Cystersów w Krzeszowie. Duże wrażenie zrobił na nas Zamek Książ, który położony jest w mieście Wałbrzych w województwie dolnośląskim. Zamek Książ to jeden z największych zamków w Polsce. Kompleks zamkowo- parkowy składa się z szeregu budynków, tarasów ogrodowych i rozległego parku – razem około 26 ha. Ostatnimi właścicielami zamku był ród von Hochbergów. Najbardziej naszą wyobraźnię pobudziło zwiedzanie podziemi, które w 1941 roku przejęli naziści. Stworzono w pobliżu zamku filię obozu koncentracyjnego Gross-Rosen, którego więźniowie drążyli ogromne tunele. Podczas zwiedzania pokonaliśmy około 500 m tuneli znajdujących się 50 metrów pod zamkiem. Za pomocą oprawy multimedialnej uzupełnionej o komentarze przewodnika poznaliśmy historię miejsca oraz ludzi tam pracujących . Ponadto zwiedzaliśmy liczne bogato zdobione komnaty. Kolejnym punktem naszej wycieczki było Opactwo Cystersów w Krzeszowie, które nazywane jest „Europejską Perlą Baroku”. Do najciekawszych zabytków Opactwa należą: Bazylika Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, Kościół Pomocniczy św. Józefa, Mauzoleum Piastów Śląskich oraz cmentarz. W drugim dniu naszej wyprawy udaliśmy się na zwiedzanie Kolorowych Jezior położonych w miejscowości Rudawa Janowicka. Cztery jeziorka: żółte, purpurowe, błękitne i zielono-czarne leżą na zboczu Wielkiej Kopy. Zabarwienie wody w akwenach związane jest ze składem chemicznym ścian wyrobisk. W drodze powrotnej odwiedziliśmy Zamek Czocha, który położony w miejscowości Sucha. Na trasie zwiedzania znalazły się komnaty połączone ukrytymi przejściami oraz sala tortur i Gabinet Osobliwości. Poznaliśmy również mroczne tajemnice zamku. Wycieczka na Dolny Śląsk to będzie dla nas niezapomniany czas. Mogliśmy choć na chwilę przenieś się w magiczny czas dawnych lat.
W późnych godzinach nocnych pełni wrażeń wróciliśmy do Lisiej Góry.

Tekst i foto: zespół terapeutyczny